Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



BIBLIOMETRIC ANALYSIS ON BRIDGING THE DIGITAL DIVIDE AMONG UNIVERSITY STUDENTS: TRENDS AND PROSPECTS ANÁLISIS BIBLIOMÉTRICO SOBRE LA REDUCCIÓN DE LA BRECHA DIGITAL EN ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS: TENDENCIAS Y PERSPECTIVAS
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:105005225870
DOI 10.25112/RCO.V1.3963
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The bibliometric analysis focuses on bridging the digital divide in university students, a critical issue in today’s education that impacts both access to information technologies and the competencies needed for their effective use, affecting students’ academic performance and career opportunities. The central objective is to identify the main trends and contributions in the scientific literature on this topic, analysing the evolution of publications, influential authors, leading institutions and international collaborations. To this end, a quantitative methodology of bibliometric mapping based on the Scopus database is used, processing 404 publications through tools such as Bibliometrix and VOSviewer to visualise co-authorship networks and emerging themes. The results show a significant increase in scientific output since 2017, highlighting the influence of the COVID-19 pandemic on the digitisation of education and the urgency of addressing technological inequalities. Key findings indicate that, while the digital divide remains a global challenge, international collaboration and education policies focused on digital equity are essential to mitigate these inequalities, ensuring equal access to digital technologies for all university students.

Revista



Revista ISSN
Revista Conhecimento Online 2176-8501

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
Multidisciplinary
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 García, Lucerito Katherine Ortiz - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo - Perú
2 Alayo, Walter Manuel Hoyos - Universidad Nacional Pedro Ruíz Gallo - Perú
Universidad Tecnológica del Perú - Perú
3 Taboada, Silvia Lourdes Vidal - Universidad Tecnológica del Perú - Perú
Universidad César Vallejo - Perú
4 Benites, Nilthon Ivan Pisfil - Universidad de Chile - Chile
Universidad César Vallejo - Perú

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.