Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Is it possible to transform reading practices in primary classrooms? Teacher as a reflective apprentice
Indexado
WoS WOS:001415777000008
DOI 10.30827/PROFESORADO.V28I3.29688
Año 2024
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Decades of research have amassed knowledge on the intricacies of reading and the necessity for systematic efforts in the classroom to foster comprehension skills. Conversely, studies on reader training practices in classrooms caution about the disparities with reading science proposals and the intricacies of enhancing pedagogical practices in regular and large classrooms where reading is pursued for learning. The applied instructional study contributes a methodology for the professional development of the regulatory mediation capacity in joint readings within the classroom through an online training program involving 22 teachers working in 3rd grade. The participatory research methodology involved 10 cycles of Ecological Classroom Study with teleconferenced collective counseling sessions using the debriefing technique with a writing tool to consolidate critical reflections and define progress goals. The results demonstrate sustained and significant improvement in the regulation of reading activities in the classroom, transitioning from a focus on extrinsic motivation and assessment to an emphasis on external regulation and the task of reading with learners. Additionally, there was profound progress in the theoretical underpinnings of action. The program's effects are discussed in relation to the training model and its implementation characteristics.

Revista



Revista ISSN
Profesorado 1138-414X

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Bustos-Ibarra, Andrea - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Montenegro, Cintia - Universidad San Sebastián - España
3 Ciga, Elena - CEU Magisterio Vigo - España
4 Jarpa, Marcela - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
5 Montero, Matias - Universidad de Chile - Chile
6 Kalfual, Karo - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
7 Olivares-Jimenez, Jocelyne - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
8 Fernandez, Monserra - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.