Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Female leadership as a process of collective responsibility: the case of Chilean school principals
Indexado
WoS WOS:001123613100001
Scopus SCOPUS_ID:85179751765
DOI 10.1080/13632434.2023.2280832
Año 2023
Tipo revisión

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This article explores the characteristics of leadership in schools where school principals are female, examining the voices and perceptions of the protagonists of female leadership. Employing a case-study methodology, data were collected through 12 in-depth interviews with female principals from the Santiago Metropolitan Region in Chile. The results show that female principals exercise leadership qualities associated with distributed and social justice leadership. This leadership is characterised by active listening and the generation of participatory spaces, the search for collective agreements and teamwork, and the construction of trust and co-responsibility. The findings suggest that female Chilean school principals understand their leadership as a process of accompaniment, which promotes collective responsibility and the well-being of the school community.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Management
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Carrasco Sáez, Andrea Mujer Universidad de Chile - Chile
2 Palma, Ignacia - Univ Barcelona - España
Universidad de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Ministerio de Educacion, Gobierno de Chile
Associative Center for School Leadership

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
The results of this research are part of a 4-year study, which began in 2021 and ends in 2024 and is financed by the Associative Center for School Leadership (C-líder) which was created and financed by the Ministry of Education through decree 111 of 2020. The study seeks to analyse the trajectories of school principals from a gender equality perspective.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.