Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Controversial issues in citizenship education: teaching approaches and practices in secondary education in Chile Asuntos controversiales en la formación para la ciudadanía: criterios y prácticas docentes en la educación media de Chile
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85172805730
SciELO S0719-04092023000200103
DOI 10.7764/PEL.60.2.2023.3
Año 2023
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The omnipresence of socio-political and cultural conflict in contemporary society poses a challenge to school education and its teachers when they choose to address in classrooms the controversies that divide it, and make its treatment have a protected and formative character. This article offers a conceptualization of the intrinsic tension of this double requirement and the teaching strategies to address it. At the same time, it empirically characterizes how is this tension currently experienced by teachers of the subject of Citizenship Education in Chile. Specifically, it asks about the criteria and teaching practices for the treatment of controversy in the classroom and, in order to give an answer, presents the results of a survey to 103 teachers of schools in three regions of the country, carried out in 2019, as well as qualitative evidence from interviews to 10 teachers of the subject of Citizenship Education carried out during 2022. The study found a high valuation of this pedagogical strategy and a low frequency of its use, due to a series of difficulties, such as fear of accusations of proselytism and lack of control in the classroom, which hinder a more widespread approach. When it does take place, the controversy predominantly arises in the classroom informally and spontaneously at the initiative of the students, in the face of which teachers adopt positions in which neutrality prevails. Based on categories of comparative literature, the article proposes a model for analyzing teaching strategies and argues that these should vary according to the context.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Education, Scientific Disciplines
Scopus
Education
Development
SciELO
Applied Social Sciences

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 COX-DONOSO, CRISTIAN Hombre Universidad Diego Portales - Chile
2 Jara Ibarra, Camila Mujer Universidad Diego Portales - Chile
3 Bachmann, Macarena Sánchez - Universidad Diego Portales - Chile
3 Sánchez Bachmann, Macarena - Universidad Diego Portales - Chile
4 Fredes, Javiera Peña - Universidad Diego Portales - Chile
4 Peña Fredes, Javiera Mujer Universidad Diego Portales - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Proyecto ANID/Fondecyt de Iniciación
la Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica (CONICYT) de Chile

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.