Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Profiling support in literacy development: Use of natural language processing to identify learning needs in higher education
Indexado
WoS WOS:001079785700001
Scopus SCOPUS_ID:85171631304
DOI 10.1016/J.ASW.2023.100787
Año 2023
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Reading and writing are core activities in higher education, by means of which students learn to participate in specialized discourses. Although there is consensus on the conceptualization of reading comprehension, its measurement, and development, the same is not true for written expression. Writing complexity has been found to improve with schooling, but there are ample differences between literacy practices at school and at the university that require extra attention in diagnosing students’ compositions. The present study set out to test a natural language processing tool to build domain profiles of writing complexity in first-year university students at a private university. The processing of texts resulted in 49 indices which, after exploratory factor analysis and theoretical discussion, gave rise to 4 dimensions of complexity explaining 52.3% of variance: lexical richness, syntactic complexity, informative text structure and specialized language use. Significant differences were found between more and less skilled writers in the aggregated scores, lexical richness, and syntactic complexity. Interestingly, novice and expert writers did not differ significantly in more over-arching aspects of writing. We discuss how this technology can help identify students’ needs in more superficial aspects of writing complexity that have been shown to improve by means of different strategies.

Revista



Revista ISSN
Assessing Writing 1075-2935

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Linguistics
Scopus
Language And Linguistics
Linguistics And Language
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Pino Castillo, Patricio Andres Hombre Universidad de Concepción - Chile
Universidad Santo Tomás - Chile
2 Gutierrez de Blume, Antonio P. Hombre Universidad de Concepción - Chile
3 ASUN-INOSTROZA, RODRIGO ANSELMO Hombre Universidad de Chile - Chile
4 Gutiérrez, Fernando - Universidad de Concepción - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo ANID Beca/Doctorado Nacional
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo ANID FONDECYT

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work was funded by the Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo ANID Beca/Doctorado Nacional ( 21201026 ). This work was supported by Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo ANID FONDECYT ( 1231433 ), “Metacognición de la lectura y escritura: dimensiones teóricas y aplicadas”.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.