Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Educational Leadership and Citizenship Education: Evidence from the Chilean Case
Indexado
WoS WOS:001072180900001
Scopus SCOPUS_ID:85165315180
DOI 10.15366/REICE2023.21.3.001
Año 2023
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



For more than a decade there has been concern about citizen disenchantment with politics, its correlate in the increase in the perception of distrust in political institutions and a reduction in electoral participation and in traditional political organizations. Given the decreasing formal political participation, the importance of school citizenship education arises, especially if previous evidence is considered that indicates that the civic behavior of young people is a strong predictor of their participation as adult citizens. On the odier hand, an extensive and long-standing line of research confirms the importance of school leadership in strident learning outcomes. This study analyzes the relationship between school leadership and the development of citizenship competencies in Chile, examining leadership characteristics that favor student outcomes in terms of their knowledge, skills, and attitudes toward citizenship. Through a mixed methodology that performs an analysis of quantitative secondary data and qualitative primary data, it reveals consistent evidence about the key role of educational leadership in the definition and importance of citizenship education in the school institution as a whole. Specifically, the study identifies that school leaders contribute to the consolidation of an educational project by promoting the generation of identity and a sense of belonging in students, which contributes to the development of their citizenship skills.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sociology And Political Science
Cultural Studies
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Jara Ibarra, Camila Mujer Universidad Diego Portales - Chile
2 Sánchez Bachmann, Macarena Mujer Universidad Diego Portales - Chile
2 Sanchez Bachmann, Macarena - Universidad Diego Portales - Chile
3 COX-DONOSO, CRISTIAN Hombre Universidad Diego Portales - Chile
3 Cox, Cristian - Universidad Diego Portales - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.