Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Challenges Faced by Students in Adopting PBL in Environments of High Social Inequality: An Instructors' Perspective From a Latin American Case
Indexado
WoS WOS:000892366600008
Scopus SCOPUS_ID:85174849139
DOI
Año 2022
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Engineering education has widely adopted project-based learning (PBL) because of its effectiveness in developing students' capabilities to face society's current, complex challenges. However, both students and professors are challenged while adopting PBL. These challenges increase when students' technical and social backgrounds are highly heterogeneous within a course, as seen in many Latin American engineering faculties due to economic and social inequalities. Using the case of an engineering faculty from Latin America, in this study, we examine specific barriers caused by students' social heterogeneity and how professors handle these barriers in fresher courses. Specifically, we propose that heterogeneity generates asymmetries in students' technical backgrounds, social competence, and engagement, which professors address using scaffolding, teamwork, and identification mechanisms. Theoretically, this study partly reveals the particular dynamics that engineering professors face in Latin American countries. Alternatively, from a practical standpoint, we provide engineering professors with insights into implementing PBL in these environments.

Disciplinas de Investigación



WOS
Education, Scientific Disciplines
Engineering, Multidisciplinary
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Rojas-Cordova, Carolina - Universidad Católica del Norte - Chile
2 Negrete-Fernandez, Moira - Universidad Católica del Norte - Chile
3 Areyuna-Santiago, Ariel - Universidad Católica del Norte - Chile
4 Flores, Maria Hilda - Universidad Católica del Norte - Chile
5 Tapia, Mariela - Universidad Católica del Norte - Chile
6 Salazar-Araya, Ariel - Universidad Católica del Norte - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.