Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Online Article Comprehension in Monolingual Spanish-Speaking Preschoolers with Specific Language Impairment: A Language-Mediated Visual Attention Study
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:85139470545
DOI
Año 2020
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Article production difficulties in Spanish-speaking children with specific language impairment (SLI) are well documented. However, evidence on article comprehension is scarce. In an eye tracking experiment, we compared online comprehension of definite and indefinite articles in monolingual Spanish-speaking children with SLI and children with typical language development (TLD) matched for age. Children listened to simple phrases while inspecting a visual context with four images. The article in the phrase agreed in number and gender with the target image only. Visual target preference was monitored as the phrase unfolded. Eye movements revealed that children with SLI showed a weak preference for the target on indefinite article trials only after hearing the noun, although no significant effects of definiteness were observed. In contrast, children with TLD were able to use the article to anticipate the noun. These findings contribute to reducing the gap between article production and comprehension in children with SLI.

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 HELO-HERRERA, ANDREA VERONICA Mujer Universidad de Chile - Chile
2 COLOMA-TIRAPEGUI, CARMEN JULIA Mujer Universidad de Chile - Chile
3 De Barbieri, Zulema - Universidad Santo Tomás - Chile
4 Guerra, Ernesto Hombre Universidad de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Special thanks to all children and families that participated in our study. This work was supported by the Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo (ANID; National Agency for Research and Development, Government of Chile) under grants REDI170285 (AH), FONDECYT N° 11180334 (AH), FONDECYT N° 1170705 (CJC), and FONDECYT N° 11171074 (EG). Support from ANID/PIA/Basal Funds for Centers of Excellence Project FB0003 (AH, CJC, EG) is also gratefully acknowledged.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.