Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The fingerspelling as a learning support of the reading decodification process in a group of Chilean primary school students; An exploratory Study
Indexado
WoS WOS:000728119200008
DOI
Año 2021
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Reading skills are taught through different methods, which in school context could be complemented by training on cultural diversity and inclusive education. The objective of this study was to explore the effectiveness of the Analytic Phonetic Reading Learning Method (FAS) with the use of fingerspelling from the deaf community in learning the decoding in a group of Chilean schoolchildren with normal hearing. A comparison was made by applying the "Language Survey Revised Spanish Version" instrument to two groups of mainstream schools. One group (38 children) were supported by the fingerspelling in the decoding learning. The other group (30 students) had a reading learning using the conventional FAS Method. Comparison of the groups shows that the use of fingerspelling as a compliment can be useful, like other methods, in learning reading decoding. Besides, the use of this supplement could contribute to the diversification of current ways of reading teaching, providing to mainstream classroom students to learn about cultural groups such as the deaf community, who commonly use fingerspelling and sing language.

Disciplinas de Investigación



WOS
Education, Special
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Bustos-Rubilar, Mario Hombre Universidad de Chile - Chile
UCL - Reino Unido
2 COLOMA-TIRAPEGUI, CARMEN JULIA Mujer Universidad de Chile - Chile
3 Quezada, Camilo Hombre Universidad de Chile - Chile
Universidad de Los Andes, Chile - Chile
4 Caviedes, Cristobal - Universidad de Chile - Chile
5 Morales, Maria-Fernanda - Universidad de Chile - Chile
6 Adrian, Javier Hombre Universidad de Chile - Chile
7 Pais, Javiera Mujer Universidad de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.