Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The role of maternal attention-directing strategies in 9-month-old infants attaining joint engagement
Indexado
WoS WOS:000316536700012
Scopus SCOPUS_ID:84871758799
DOI 10.1016/J.INFBEH.2012.10.002
Año 2013
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Coordinated joint engagement (CJE) is a behavioral measure used in the infant-caregiver interaction paradigm to measure joint attention. To know how mothers scaffold infant attention to prompt joint engagement states, this study attempted to determine (a) which specific maternal attention-directing strategies facilitate CJE in mother-infant interactions and (b) how attention-directing strategies precede a range of infant engagement states. Free play in 33 low-SES dyads was analyzed sequentially, a method that reveals temporal relations between the behaviors involved in an interaction. Maintaining was the only strategy that preceded CJE, and Introducing and Redirecting preceded infant Engagement with Object, Onlooking, and Supported Joint Engagement. The results point to the scaffolding role of Maintaining and the mediating role of Introducing and Redirecting maternal strategies. To understand how low-SES infants attain CJE is important given the relation between joint attention and cognitive development. Implications of the results for interventions aimed at reducing socioeconomic inequities in early cognitive development are discussed. (C) 2012 Elsevier Inc. All rights reserved.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychology, Developmental
Psychology, Development
Scopus
Developmental And Educational Psychology
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 MENDIVE-CRIADO, SUSANA GLORIA Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
2 Bornstein, Marc H. Hombre Eunice Kennedy Shriver Natl Inst Child Hlth & Hum - Estados Unidos
National Institute of Child Health and Human Development - Estados Unidos
National Institute of Child Health and Human Development (NICHD) - Estados Unidos
3 SEBASTIAN-BALMACEDA, CHRISTIAN LUIS Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Origen de Citas Identificadas



Muestra la distribución de países cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 3.13 %
Citas No-identificadas: 96.87 %

Muestra la distribución de instituciones nacionales o extranjeras cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 3.13 %
Citas No-identificadas: 96.87 %

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica
National Institutes of Health
Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica
National Institute of Child Health and Human Development
Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development
Fondo Nacional de Desarrollo Científico, Tecnológico y de Innovación Tecnológica
National Foundation of Science and Technology
Intramural NIH HHS
FULLBRIGHT

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
The authors wish to thank all the children, families, and institutions who participated in this study. Special thanks to Chamarrita Farkas, the PI of the project Fondecyt No. 1060778 (National Foundation of Science and Technology, Chile), which funded the data collection of this study. We acknowledge the thorough work of Paula Sangüesa, Francisca Rodríguez and Ximena Guillén, coding videos. Additionally, thanks for the support of CONICYT and FULLBRIGHT scholarships given to the first author and the Intramural Program of the NICHD, NIH. Finally, we are very grateful to Roger Bakeman for his support and suggestions in data analysis.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.