Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Neuropsychological test performance of Spanish speakers: Is performance different across different Spanish-speaking subgroups?
Indexado
WoS WOS:000317841600006
Scopus SCOPUS_ID:84876786684
DOI 10.1080/13803395.2013.778232
Año 2013
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Even though theories and research have pointed out the importance of variables such as age, gender, or education on neuropsychological assessment, much less emphasis has been placed on language and culture. With the increasing population of Spanish speakers in North America and the limited amount of clinical and scholarly information currently available, neuropsychological assessment of this group has similarly become of increasing importance. Though several studies have been published over the last two decades, an assumption exists that all Spanish speakers, holding education and age constant, would perform similarly regardless of their origin. To address this assumption, a sample of 126 participants was tested from four different countries (Chile, Dominican Republic, Puerto Rico, and Spain). Participants were compared on the following commonly used neuropsychological tests: Verbal Serial Learning Curve, Rey Osterrieth Complex Figure Test, Verbal Phonemic Fluency Test, the Stroop Color and Word Test, and the Trail Making Test. Analyses revealed significant differences across the groups in two of the five tests administered. Significant differences were observed in the delayed recall of the Serial Learning Test and in the Verbal Fluency Test. The findings highlight the importance of within-group differences between Spanish speakers.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychology, Clinical
Psychology
Clinical Neurology
Scopus
Clinical Psychology
Neurology (Clinical)
Neurology
Neuropsychology And Physiological Psychology
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Bure-Reyes, Annelly - Nova SE Univ - Estados Unidos
Univ North Carolina Wilmington - Estados Unidos
Nova Southeastern University - Estados Unidos
The University of North Carolina Wilmington - Estados Unidos
University of North Carolina Wilmington - Estados Unidos
2 Hidalgo-Ruzzante, Natalia Mujer UNIV GRANADA - España
Universidad de Granada - España
3 Vilar-Lopez, Raquel Mujer UNIV GRANADA - España
Ctr Invest Mente Cerebro & Comportamiento CIMCYC - España
Universidad de Granada - España
Centro de Investigación Biomédica - España
4 Gontier, Javier Hombre Universidad del Desarrollo - Chile
5 Sanchez, Laura Mujer Iberoamer Univ - República Dominicana
Iberoamerican University - República Dominicana
Universidad Iberoamericana - República Dominicana
6 Perez-Garcia, Miguel Hombre UNIV GRANADA - España
Ctr Invest Mente Cerebro & Comportamiento CIMCYC - España
Universidad de Granada - España
Centro de Investigación Biomédica - España
7 Puente, Antonio E. Hombre Univ North Carolina Wilmington - Estados Unidos
The University of North Carolina Wilmington - Estados Unidos
University of North Carolina Wilmington - Estados Unidos

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.