Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Application of stimulation Program of Phonological Awareness in Pre-School children and First Year Elementary School students, who attend socially vulnerable schools in Concepcion, Chile
Indexado
WoS WOS:000318913100001
Scopus SCOPUS_ID:84885135825
SciELO S0718-09342012000300001
DOI 10.4067/S0718-09342012000300001
Año 2012
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Phonological awareness is the skill to access consciously to the structure of the spoken language. This implies recognizing and manipulating the phonological segments of spoken language. Numerous researches show that phonological awareness is critical in learning to read in alphabetic languages like Spanish. Therefore, stimulating the methaphonological skills development in pre-readers children and children who are beginning to read is very important. This article presents some of the results of an applied investigation designed to test a program to develop phonological awareness in 20 pre-school children and 18 first year elementary school students, who attend socially vulnerable schools in Concepcion, Chile. The part of the study which is reported corresponds to a quasi-experimental design with pre and post test based on Linguistic Segmentation Test (LST) by Orellana y Ramaciotti (2007), standardized for Chilean people. Treatment consisted in the development of 15 sessions with each participating group, using material specially designed by the researchers to train different aspects of phonological awareness. The results show positive effects of the intervention and confirm some aspects of the development of phonological awareness found in the literature. It concludes that it is possible to improve the children's methaphonological skills through the designed programme, which can be improved incorporating aspects that were not considerated originally.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Language & Linguistics
Linguistics
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Linguistics, Letters And Arts

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Arancibia, Beatriz Mujer Universidad Católica de la Santísima Concepción - Chile
2 BIZAMA-MUNOZ, MARCELA PATRICIA Mujer Universidad Católica de la Santísima Concepción - Chile
3 CARRILLO-GONZALEZ, KATYA MARINA Mujer Universidad de Concepción - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Origen de Citas Identificadas



Muestra la distribución de países cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 10.53 %
Citas No-identificadas: 89.47 %

Muestra la distribución de instituciones nacionales o extranjeras cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 10.53 %
Citas No-identificadas: 89.47 %

Financiamiento



Fuente
Universidad Católica de la Santísima Concepción

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.