Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Real World Navigation Independence in the Early Blind Correlates With Differential Brain Activity Associated With Virtual Navigation
Indexado
WoS WOS:000334555100021
Scopus SCOPUS_ID:84899062641
DOI 10.1002/HBM.22365
Año 2014
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Navigating is a complex cognitive task that places high demands on spatial abilities, particularly in the absence of sight. Significant advances have been made in identifying the neural correlates associated with various aspects of this skill; however, how the brain is able to navigate in the absence of visual experience remains poorly understood. Furthermore, how neural network activity relates to the wide variability in navigational independence and skill in the blind population is also unknown. Using functional magnetic resonance imaging, we investigated the neural correlates of audio-based navigation within a large scale, indoor virtual environment in early profoundly blind participants with differing levels of spatial navigation independence (assessed by the Santa Barbara Sense of Direction scale). Performing path integration tasks in the virtual environment was associated with activation within areas of a core network implicated in navigation. Furthermore, we found a positive relationship between Santa Barbara Sense of Direction scores and activation within right temporal parietal junction during the planning and execution phases of the task. These findings suggest that differential navigational ability in the blind may be related to the utilization of different brain network structures. Further characterization of the factors that influence network activity may have important implications regarding how this skill is taught in the blind community. Hum Brain Mapp 35:2768-2778, 2014. (c) 2013 Wiley Periodicals, Inc.

Revista



Revista ISSN
Human Brain Mapping 1065-9471

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Radiology, Nuclear Medicine & Medical Imaging
Neurosciences
Neuroimaging
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Halko, Mark A. Hombre Harvard University - Estados Unidos
Harvard Medical School - Estados Unidos
2 Connors, Erin C. Mujer Harvard University - Estados Unidos
Harvard Medical School - Estados Unidos
3 SANCHEZ-ILABACA, JAIME HERNAN Hombre Universidad de Chile - Chile
4 Merabet, Lotfi B. Hombre Harvard University - Estados Unidos
Harvard Medical School - Estados Unidos

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Origen de Citas Identificadas



Muestra la distribución de países cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 5.56 %
Citas No-identificadas: 94.44 %

Muestra la distribución de instituciones nacionales o extranjeras cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 5.56 %
Citas No-identificadas: 94.44 %

Financiamiento



Fuente
National Eye Institute
NEI NIH HHS

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.