Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The rhetorical organization of the Textbook genre of Economics: A discourse of a discipline in transit La organización retórica del género Manual de Economía: Un discurso en tránsito disciplinar
Indexado
WoS WOS:000345607400007
Scopus SCOPUS_ID:84921958538
SciELO S0718-48832014000200007
DOI 10.4067/S0718-48832014000200007
Año 2014
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In this paper we study the academic discourse of Economics, based in part of the PUCV-UCSC-2013 Corpus, collected in two university careers of two Chilean universities. From this framework, the _first objective of this research study is to describe the functional rhetorical organization of thirty-eight texts belonging to the Textbook genre. The second objective seeks to determine the frequency of occurrence of the moves and steps identified. The overall results indicate a tendency towards homogeneity in the discursive rhetorical organization of the textbooks under study. This means most of these texts execute most of the most prototypical moves and steps. The quantification of the occurrence of some rhetorical steps revealed the existence of certain features present in all textbooks (Presenting Exercises or Examples), but others perform poorly (Solving Task). These features make these textbooks, on the one hand, resemble the Basic Sciences texts, but on the other they make textbooks approach the Social Sciences and Humanities ones. This dual or mixed tendency in the academic discourse of Economics reinforces the controversial character of a discourse that hybridizes in the process of seeking objectivity and scientificity. Another finding is the identification in some textbooks of an embedded suborganization in Macromove 2, which has been called Node of Conceptual Expansion and Strengthening. Along with this, the analysis in multimodal terms also highlights another finding: the layout of some moves and steps emerge as an important component in the construction of meaning oriented by didactic purposes.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 PARODI-SWEIS, GIOVANNI Hombre Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Boudon, Enrique Hombre Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
3 Julio, Cristobal Hombre Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Origen de Citas Identificadas



Muestra la distribución de países cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 73.33 %
Citas No-identificadas: 26.67 %

Muestra la distribución de instituciones nacionales o extranjeras cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 73.33 %
Citas No-identificadas: 26.67 %

Financiamiento



Fuente
FONDECYT

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.