Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Semiotic media and multimodal reports in Natural Science and Social Science in a school for deaf students
Indexado
WoS WOS:000348810400003
Scopus SCOPUS_ID:84942088489
DOI 10.7764/ONOMAZEIN.ALSFAL.2
Año 2014
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Classroom interaction is a very complex phenomenon and an approach from multimodality enriches the understanding of the communicative landscape between teachers and learners. This perspective is essential to describe what happens in a classroom of deaf students and to understand the semiotic potential of the resources used to teach and learn when visual semiosis is the primary media for the exchange of meaning. This research is part of a larger study on literacy and semiotic mediation in Chilean school classrooms (Fondecyt 1130684) and aims to the multimodal description of genres, semiotic media and modes used by two teachers, one of Natural Sciences and the other of Social Sciences, interacting with a group of deaf students of 8th grade. A Multimodal Discourse Analysis was carried out upon the observation of a whole curricular unit. Among the findings, we highlight that both teachers structure their lessons mainly around one genre: definition (reports), co-deployed in face to face interaction by using sign language with the whiteboard, computer presentations, online software, notebooks and printed learning activities. In this case study, definitions work visually to represent both technical images and technical categories of the dominant language through continuous and discontinuous writing for these young deaf students to conceptualize the world from the visual logic of their first language.

Revista



Revista ISSN
Onomazein 0717-1285

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Language & Linguistics
Linguistics
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 MANGHI-HAQUIN, DOMINIQUE TARYN - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
1 Pastene, Maritza Arancibia Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Alvarez Pastene, Manuel Hombre Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Haquin, Dominique Manghi - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
3 Illanes Perez, Oriana Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
3 Letelier, Pía Herrera - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
4 Herrera Letelier, Pia Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
4 Pérez, Oriana Illanes Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
5 Zamora, Mari Francisca S. Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
5 Zamora S., María Francisca Mujer Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.