Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:
| Indexado |
|
||||
| DOI | 10.14507/EPAA.27.3526 | ||||
| Año | 2019 | ||||
| Tipo | artículo de investigación |
Citas Totales
Autores Afiliación Chile
Instituciones Chile
% Participación
Internacional
Autores
Afiliación Extranjera
Instituciones
Extranjeras
Over the past 15 years, Chile has implemented three different educational laws and policies to enhance, promote and develop school climate (SC). However, different logics of understanding and intervening in SC underlie these legal bodies. In order to account for the contradictions and critical nodes of instruments that conform Chile's SC public policy, we performed a documentary analysis of laws and other key documents. Using content analyses, we identified four critical nodes: contradiction between declaration and measurement of quality of education; explicit arrangements for institutional sanctions, which contrasts with ambiguity about institutional supports; contradictory understandings about SC; and differential treatment for public and private schools. We discuss the possibilities of promoting a democratic SC in a policy environment that is highly oriented by accountability.
| Ord. | Autor | Género | Institución - País |
|---|---|---|---|
| 1 | Ascorra, Paula | Mujer |
Centro de Investigación para la Educación Inclusiva - Chile
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile |
| 2 | CARRASCO-AGUILAR, CLAUDIA | Mujer |
Universidad de Playa Ancha - Chile
|
| 3 | LOPEZ-LEIVA, VERONICA ALEJANDRA | Mujer |
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
|
| 4 | MORALES-PINOCHET, MACARENA | Mujer |
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
|
| Fuente |
|---|
| Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico |
| Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica |
| Comisión Interministerial de Ciencia y Tecnología |
| Ministerio de Educacion, Gobierno de Chile |
| Centros de Investigación y Desarrollo, Universidad de Valparaíso |
| Política Nacional de Convivencia Escolar |
| Superintendencia de Educación que |
| Agencia de Calidad de la Educación |
| Política Nacional de Convivencia |
| ONU |
| Sistema Nacional de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Parvularia, Básica y Media y su Fiscalización |
| Agencia de Calidad |
| Establecimientos Educacionales y sus Sostenedores y en la LGE |
| Estado para brindarlo |
| Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos |
| Agradecimiento |
|---|
| Centro de Investigación para la Educación Inclusiva Paula.ascorra@pucv.cl Paula Ascorra es Investigadora Principal del Centro de Investigación para la Educación Inclusiva y docente de la Escuela de Psicología de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Valparaíso, Chile. Sus líneas de investigación son convivencia y bienestar escolar. https://orcid.org/0000-0001-9449-8273 |