Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Application of Problem-Based Learning to Teaching the Critical Path Method
Indexado
WoS WOS:000356435200014
Scopus SCOPUS_ID:84931326642
DOI 10.1061/(ASCE)EI.1943-5541.0000236
Año 2015
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This paper investigates the application of a problem-based learning (PBL) teaching methodology to a course on engineering project scheduling, which introduces the critical path method (CPM). During this course, students solved real-life civil engineering problems using PBL to compare PBL with traditional problem-solving methods. In the experimental design, the students were randomly divided into two groups. Traditional teaching sessions were imparted to the first group, which was designated as the control group, whereas the CPM was taught to the second group via the PBL teaching methodology. After the classroom sessions, an evaluation tool was applied: responses were analyzed using Wilcoxon and Fisher statistics, and a set of open-ended questions were qualitatively analyzed via a pattern-matching technique. The results for the group that utilized PBL were favorable; this finding demonstrated the efficiency of this tool for teaching CPM. In addition, the results for the students that applied PBL methodology demonstrated a high degree of acceptance of the CPM methodology, which motivates its implementation into teaching other subjects related to project scheduling in civil engineering. (C) 2014 American Society of Civil Engineers.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education, Scientific Disciplines
Engineering, Multidisciplinary
Scopus
Civil And Structural Engineering
Strategy And Management
Industrial Relations
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 FORCAEL-DURAN, ERIC Hombre Universidad del Bío Bío - Chile
2 Gonzalez, Vicente A. Hombre UNIV AUCKLAND - Nueva Zelanda
University of Auckland - Nueva Zelanda
The University of Auckland - Nueva Zelanda
3 OROZCO-ARGOTE, FRANCISCO ALEJANDRO Hombre Univ Panamer - México
Universidad Panamericana - México
4 Opazo-Vega, A. Hombre Universidad del Bío Bío - Chile
5 Suazo-Schwencke, Alvaro Hombre Universidad del Bío Bío - Chile
6 ARANGUIZ-SANDOVAL, PABLO SEBASTIAN Hombre Universidad del Bío Bío - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.