Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Communicative and cognitive abilities of deaf students: protocol design
Indexado
WoS WOS:000496427300003
Scopus SCOPUS_ID:85085095679
DOI 10.5209/RLOG.62184
Año 2019
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Collaborative work between teachers and speech therapists in the classroom is a valid strategy to promote communication and the cognitive processes in deaf children. The growing number of deaf students in regular education brings several challenges. One of them, instruments' use to identify and describe different aspects to improve in classrooms. The following article introduces the results of an interdisciplinary work focused on the design of two evaluation protocols (communication and cognitive processes) to be used in the classroom with deaf students. The descriptive study contemplated three phases (instrument design, validation by experts, and piloting). 12 professionals participated in the first phase while 5 teachers and 12 deaf students participated in the piloting. The results showed that the dimensions, the items and the scales of each protocol were valid to register and characterize the behaviors studied. They also showed the objectivity and functionality of each instrument in order to describe the observed behaviors. The study concluded that the two protocols can be used in the school context for the purposes for which they were created and it recommends expanding its application to other Chilean and Colombian cities.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Linguistics
Scopus
Language And Linguistics
Speech And Hearing
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Rodriguez Hernandez, Yenny - Corp Univ Iberoamer - Colombia
Corporación Universitaria Iberoamericana - Colombia
1 Hernandez, Yenny Rodriguez - Corporación Universitaria Iberoamericana - Colombia
Corp Univ Iberoamer - Colombia
2 Munoz Vilugron, Karina Andrea Mujer Universidad Austral de Chile - Chile
2 Vilugrón, Karina Andrea Muñoz Mujer Universidad Austral de Chile - Chile
3 Sanchez Bravo, Alejandra Mujer Universidad Austral de Chile - Chile
3 Bravo, Alejandra Sánchez Mujer Universidad Austral de Chile - Chile
4 Obdulia Sastre, Carmen Mujer Corp Univ Iberoamer - Colombia
Corporación Universitaria Iberoamericana - Colombia
4 Sastre, Carmen Obdulia Mujer Corporación Universitaria Iberoamericana - Colombia
Corp Univ Iberoamer - Colombia

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.