Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The Differential Outcomes Procedure Enhances Adherence to Treatment: A Simulated Study with Healthy Adults
Indexado
WoS WOS:000366174000001
Scopus SCOPUS_ID:84949640171
DOI 10.3389/FPSYG.2015.01780
Año 2015
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Memory for medical recommendations is a prerequisite for good adherence to treatment, and therefore to ameliorate the negative effects of the disease, a problem that mainly affects people with memory deficits. We conducted a simulated study to test the utility of a procedure (the differential outcomes procedure, DOP) that may improve adherence to treatment by increasing the patient's learning and retention of medical recommendations regarding medication. The DOP requires the structure of a conditional discriminative learning task in which correct choice responses to specific stimulus stimulus associations are reinforced with a particular reinforcer or outcome. In two experiments, participants had to learn and retain in their memory the pills that were associated with particular disorders. To assess whether the DOP improved long-term retention of the learned disorder/pill associations, participants were asked to perform two recognition memory tests, 1 h and 1 week after completing the learning phase. The results showed that compared with the standard non-differential outcomes procedure, the DOP produced better learning and long-term retention of the previously learned associations. These findings suggest that the DOP can be used as a useful complementary technique in intervention programs targeted at increasing adherence to clinical recommendations.

Revista



Revista ISSN
Frontiers In Psychology 1664-1078

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychology, Multidisciplinary
Scopus
Psychology (All)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Molina, Michael Hombre Univ Almeria - España
Universidad de Almería - España
2 PLAZA-RODRIGUEZ, MARIA VICTORIA Mujer Universidad Autónoma de Chile - Chile
3 Fuentes, Luis J. Hombre UNIV MURCIA - España
Universidad de Murcia - España
Universidad de Almería - España
4 Estevez, Angeles F. - Univ Almeria - España
Universidad de Almería - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Origen de Citas Identificadas



Muestra la distribución de países cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 8.33 %
Citas No-identificadas: 91.67 %

Muestra la distribución de instituciones nacionales o extranjeras cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 8.33 %
Citas No-identificadas: 91.67 %

Financiamiento



Fuente
Spanish Ministry of Economy and Competitiveness
Universidad Autónoma de Chile
Fundacion Seneca
Chilean Ministry of Education (Conicyt-Fondecyt Initiation)

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This study was supported by the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness (projects PSI2011-23340, PSI2012-39228, and PSI2014-53427-P); Fundacion Seneca (project 19267/PI/14); Chilean Ministry of Education (Conicyt-Fondecyt Initiation 11140365); and Universidad Autonoma de Chile (project DPI-06-2014).

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.