Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Cognitive mechanisms underlying Armoni: A computer-assisted cognitive training programme for individuals with intellectual disabilities
Indexado
WoS WOS:000367028900013
Scopus SCOPUS_ID:84951825117
DOI 10.6018/ANALESPS.32.1.194511
Año 2016
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Although a number of cognitive deficits have been described in individuals with intellectual disabilities (ID), few studies have examined the use of computer-assisted cognitive training programmes in this group of people. This study sought to determine the cognitive mechanisms underlying 16 activities included in Armoni, a computerized cognitive training programme for individuals with ID, in order to validate its use with this population. Fifty adults with ID from four residential care centres in Spain underwent neuropsychological testing tapping attention, verbal memory, visual memory, comprehension, visuoperception, visuoconstruction, naming ability, verbal fluency, verbal reasoning and motor function. In addition, they performed 16 activities included in the Armoni programme. The relationships between cognitive function and the computer-based activities were assessed using Spearman correlations. Stepwise multiple regression analyses were then used to explore how cognitive function predicted the performance of individuals with ID on the programme activities. Most programme activities correlated with visuoconstruction, comprehension and naming ability. Naming ability, visual memory, comprehension and visuoconstruction contributed the most to the predictive models regarding performance on the Armoni activities. Our findings support the validity of Armoni for cognitive training in individuals with ID.

Revista



Revista ISSN
Anales De Psicologia 0212-9728

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychology
Psychology, Multidisciplinary
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Penaloza-Salazar, Claudia Mujer Univ Barcelona - España
Universitat de Barcelona - España
2 Gutierrez-Maldonado, Jose Hombre Univ Barcelona - España
Universitat de Barcelona - España
3 Ferrer-Garcia, Marta Mujer Univ Barcelona - España
Universitat de Barcelona - España
4 CAQUEO-URÍZAR, ALEJANDRA Mujer Universidad de Tarapacá - Chile
5 Reverter-Guimeso, Antonio Hombre Fundacio Ave Maria - España
6 Macias-Cajal, Yolanda Mujer Fundacio Ave Maria - España
7 Amela-Huemes, David Hombre Fundacio Ave Maria - España
8 Perales-Josa, Sandra Mujer Fundacio Ave Maria - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fundacio Ave Maria

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This study was supported by the Fundacio Ave Maria. The authors thank the participants and the clinical staff of the collaborating institutions: Fundacio Ave Maria, Tegar-Tallers Especials del Garraf, Fundacio Privada Auria and CAE Marinada.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.