Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Rhetorical-linguistic configurations of the abstract in Economics research articles: Contrasts within the discipline
Indexado
WoS WOS:000368917900007
Scopus SCOPUS_ID:84959342057
SciELO S0718-09342015000300007
DOI 10.4067/S0718-09342015000300007
Año 2015
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Over the last few decades, Linguistics has made a number of contributions to the understanding of academic-scientific discourse, in particular of the linguistic-rhetorical features of core genres in scientific communication. Among those genres, the scientific article has received greater attention because of its centrality in the research process. However, the literature has often approached each discipline discourse homogenously, without taking into account the branches or perspectives within each field of knowledge. In the light of a tradition of studies of languages for specific purposes, this paper aims at contributing to our knowledge of intra-disciplinary variation. Based on the assumption that there is a relationship of mutual determination between text and context, we have built a corpus of abstracts from two journals which are representative of opposite approaches within the field of Economics, in order to show they have an impact on the rhetorical structure. The results show some differences between the rhetorical configurations in each subcorpus: in one case, 'stating the purpose' > 'describing the methodology used'; whereas in the other, 'contextualizing' > 'stating the purpose'. Thus, it becomes evident that there is an impact of the authors' (as well as the journals') epistemological -and ideological-positioning on the rhetorical configuration of the gender. These findings contribute to the advancement of knowledge of disciplinary languages, and they are thus relevant to the design of teaching proposals that address reflection on the tensions inherent to the disciplinary field as well as on the rhetorical-linguistic forms which are useful to the construction of self-positioning.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Language & Linguistics
Linguistics
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Linguistics, Letters And Arts

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Stagnaro, Daniela Mujer UNIV BUENOS AIRES - Argentina
Univ Nacl Gen Sarmiento - Argentina
Universidad de Buenos Aires Universidad Nacional de General - Argentina
Universidad de Buenos Aires - Argentina

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Origen de Citas Identificadas



Muestra la distribución de países cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 20.0 %
Citas No-identificadas: 80.0 %

Muestra la distribución de instituciones nacionales o extranjeras cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 20.0 %
Citas No-identificadas: 80.0 %

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.