Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Relationship between Resilience and Self-regulation: A Study of Spanish Youth at Risk of Social Exclusion
Indexado
WoS WOS:000400741800001
Scopus SCOPUS_ID:85018326375
DOI 10.3389/FPSYG.2017.00612
Año 2017
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The ability to self-regulate behavior is one of the most important protective factors in relation with resilience and should be fostered especially in at-risk youth. Previous research has characterized these students as having behaviors indicating lack of foresight. The aim of the present study was to test the hypothetical relationship between these personal variables. It was hypothesized that self-regulation would be associated with and would be a good predictor of resilience, and that low-medium-high levels of self-regulation would lead to similar levels of resilience. The participants were 365 students-aged 15 and 21- from Navarre (Spain) who were enrolled in Initial Vocational Qualification Programs (IVQP). For the assessment, the Connor Davidson Resilience Scale (CD-RISC) and the Short Self-Regulation Questionnaire (SSRQ) were applied. We carried out linear association analyses (correlational and structural) and non-linear interdependence analyses (MANOVA) between the two constructs. Relationships between them were significant and positive. Learning from mistakes (self-regulation) was a significant predictor of coping and confidence, tenacity and adaptation, and tolerance to negative situations (resilience). Likewise, low-medium-high levels of self-regulation correlated with scores on resilience factors. Implications of these results for educational practice and for future research are discussed.

Revista



Revista ISSN
Frontiers In Psychology 1664-1078

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychology, Multidisciplinary
Scopus
Psychology (All)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Artuch-Garde, Raquel Mujer Int Univ La Rioja - España
International University of La Rioja - España
2 GONZALEZ-TORRES, MARIA DEL CARMEN Mujer Univ Navarra - España
Universidad de Navarra - España
2 del Carmen Gonzalez-Torres, Maria - Univ Navarra - España
Universidad de Navarra - España
3 DE LA FUENTE-ARIAS, JESUS ENRIQUE Hombre Univ Almeria - España
Universidad Autónoma de Chile - Chile
Universidad de Almería - España
4 VERA-MARTINEZ, MANUEL MARIANO Hombre UNIV GRANADA - España
Universidad de Granada - España
5 Fernandez-Cabezas, Maria Mujer UNIV GRANADA - España
Universidad de Granada - España
6 Lopez-Garcia, Mireia Mujer Cardiff Metropolitan Univ - Reino Unido
Cardiff University - Reino Unido
Cardiff Metropolitan University - Reino Unido

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Origen de Citas Identificadas



Muestra la distribución de países cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 11.43 %
Citas No-identificadas: 88.57 %

Muestra la distribución de instituciones nacionales o extranjeras cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 11.43 %
Citas No-identificadas: 88.57 %

Financiamiento



Fuente
Ministry of Economy and Competitiveness (Spain)
FEDER Found (EU)

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Motivational-affective strategies of personal self-regulation and coping with stress in the university teaching-learning process. Ref. EDU2011-24805 (2012-2015). Ministry of Economy and Competitiveness (Spain) and FEDER Found (EU).

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.