Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The remedies of the machi: visualizing Chilean medicinal botanicals in Alonso de Ovalle's Tabula geographica (1646).
Indexado
WoS WOS:000415740000004
Scopus SCOPUS_ID:85032667996
DOI 10.1080/10609164.2017.1350471
Año 2017
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This art historical study analyzes images of colonial-era medicinal botanicals in South America within a little known seventeenth-century map, the Tabula geographica regni Chile, and proposes that these renderings were central to a visual program by which their author Alonso de Ovalle attempted to construct a positive image of his homeland before the Spanish Crown. These renderings of specific Chilean plants and their expressed medicinal applications are examined in relation to the rise of materia medica for commerce in southern Europe and the Spanish interest to locate botanical medicines for profit. This approach allows us to consider pre-Linnaean botanical renderings as persuasive documents, as purveyors of indigenous knowledge, and as instruments of negotiation (prospecting for new commercial goods) for the advancement of criollo agendas. Finally, looking at Ovalle's images of Chilean medicinal botanicals in comparison with later documents demonstrates that while early pictured conveyances across the Atlantic formulated conceptions of American nature, the transference of actual specimens to Europe involved their adaptation for new functions and uses.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
History
Scopus
Geography, Planning And Development
Arts And Humanities (Miscellaneous)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 BURDICK-MORTON, CATHERINE ELIZABETH Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Origen de Citas Identificadas



Muestra la distribución de países cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 50.0 %
Citas No-identificadas: 50.0 %

Muestra la distribución de instituciones nacionales o extranjeras cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 50.0 %
Citas No-identificadas: 50.0 %

Financiamiento



Fuente
Pontificia Universidad Católica de Chile
Pontificia Universidad Católica de Chile
Vicerrectoria de Investigacion, Pontificia Universidad Catolica de Chile
Vicerrectoría de Investigación
Centro del Patrimonio Cultural, Pontificia Universidad Catolica de Chile
Centro del Patrimonio Cultural, UC

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
An earlier version of this essay was presented at the 104th annual conference of the College Art Association in Washington DC, 3-6 February 2016. I am grateful to Helen Ellis, Ellen T. Baird, Natsumi Nonaka, Edward Sterrett, and two anonymous readers for their insightful comments, and to the Centro del Patrimonio Cultural, Pontificia Universidad Catolica de Chile, for its support. This work was supported by the Vicerrectoria de Investigacion, Pontificia Universidad Catolica de Chile, under a Grant for Centros Interdisciplinarios 2015, awarded to the Centro del Patrimonio Cultural, UC.
An earlier version of this essay was presented at the 104th annual conference of the College Art Association in Washington DC, 3–6 February 2016. I am grateful to Helen Ellis, Ellen T. Baird, Natsumi Nonaka, Edward Sterrett, and two anonymous readers for their insightful comments, and to the Centro del Patrimonio Cultural, Pontificia Universidad Católica de Chile, for its support. This work was supported by the Vicerrectoría de Investigación, Pontificia Universidad Católica de Chile, under a Grant for Centros Interdisciplinarios 2015, awarded to the Centro del Patrimonio Cultural, UC.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.