Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Political advertising and its effects on a pluralist electoral coverage: A case study of the 2009 chilean presidential elections
Indexado
WoS WOS:000416509100004
Scopus SCOPUS_ID:85012891196
DOI
Año 2016
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This paper examines the 'PRisation' phenomena, a trend where the agenda building process and the discretionary power of media appears to be constrained by certain elites through communication and public relation resources and techniques. Such occurrence is identified through the analysis of space and treatment given to candidates by Chilean newspapers during the presidential election of 2009. News coverage is compared with the amount invested in advertisement by each of the competing candidates in order to determine whether the media is acting on a pluralistic basis, apart from commercial pressures. Results show an expected increase in positive treatment to those candidates who invest more, but with no clear pattern regarding the space-investment relationship. However, such evidence does not necessarily mean that the media is acting on a pluralistic basis. Indeed, and as proposed in the study, the need to give into some commercial demands may explain an editorial bias towards the candidates and coalitions which, at the time of publication, offered a promise of controversy and readership.

Revista



Revista ISSN
Prisma Social 1989-3469

Disciplinas de Investigación



WOS
Social Sciences, Interdisciplinary
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Portales Echeverria, Juan Cristobal Hombre Universidad Adolfo Ibáñez - Chile
1 Echeverría, Juan Cristóbal Portales Hombre Universidad Adolfo Ibáñez - Chile
2 Vinuesa Tejero, Maria Lourdes Mujer UNIV COMPLUTENSE MADRID - España
2 Tejero, María Lourdes Vinuesa Mujer Universidad Autónoma de Madrid - España
UNIV COMPLUTENSE MADRID - España
Universidad Complutense de Madrid - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.