Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



COMMUNICATIVE CONDITIONS FOR LEARNING IN PRIMARY SCHOOL: A MULTIMODAL, DIALOGIC, AND FUNCTIONAL LOOK AT THE CLASSROOM
Indexado
WoS WOS:000417330202070
DOI
Año 2016
Tipo proceedings paper

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The full research project involves the observation and analysis of approximately 84 lessons, video-recorded and observed in situ with the set of guidelines generated. Preliminary results, based on approximately 37% of the sample, reveal public verbal participation, dominated by the teacher; the most usual mode of work involves the whole class; a low level of cognitive challenge; predominance of academic and cumulative talk. In most sessions, no scaffolding is observed; when it is present, it predominantly concerns conceptual aspects. With respect to materials, the most frequently used formats are "paper/cardboard" and the board, which are mostly prepared by the teacher. Their use is mostly "canonical" and "monomodal" in nature. There is little promotion of dialogicality in classrooms; nearly no strategies of collaboration promotion are observed. In most sessions, there is no socio-emotional scaffolding; when it is present, it predominantly concerns the identification of results and the explicit verbalization of the expected response.

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 MEDINA-MORALES, LORENA PIA Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
2 ORTIZ-BARRAZA, DOMINGA Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
3 Ojeda, Pablo Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
4 ALVARADO-VARGAS, CONSTANZA FERNANDA Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
5 Llanos, Tomas Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
6 SAN MARTIN-GUTIERREZ, ERNESTO JAVIER Hombre Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
7 Mansilla, Fernanda Mujer Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
8 Chova, LG -
9 Martinez, AL -
10 Torres, IC -

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
FONDECYT

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This study is being conducted with funds from fondecyt project number 1150417.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.