Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Development of Syntactic Complexity in Narrative Retellings by Preschool and School-Age Children
Indexado
WoS WOS:000417375400012
SciELO S0719-32622017000200334
DOI 10.15443/RL2726
Año 2017
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The increase of syntactic complexity evidences the linguistic development of children. The use of certain language measures makes it possible to account for this process, which has been corroborated in Spanish-speaking preschool children and children in late stages of language development. This work proposes to explore this development by contrasting a group of Chilean children with typical development who attend preschool with a group of first grade school children. The measures included primary and secondary indices of complexity, and were obtained from narrative retellings produced by the children. Results show that not all the indices increase when the two groups are compared. Only a primary index of clausular density within the complex sentences increases and the number of noun subordinates, particularly in the narrative stages of presentation and ending; in parallel, the number of adverbial subordinates in the final phase decreases. These results show that, although there is an increase in some measures of complexity in contrasting groups, the development of these skills does not present a constant rhythm in all dimensions, which may be due to discursive factors or to the process of linguistic development itself.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Humanities, Multidisciplinary
Philosophy
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Linguistics, Letters And Arts

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 PENALOZA-CASTILLO, CHRISTIAN IVAN Hombre Universidad de Chile - Chile
2 ARAYA-CASTILLO, CLAUDIA IVONNE Mujer Universidad de Chile - Chile
3 COLOMA-TIRAPEGUI, CARMEN JULIA Mujer Universidad de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Proyecto Concurso en Ciencias Sociales, Humanidades y Educación VID 2009

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.