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| Indexado |
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| DOI | 10.4321/S0211-95362017000200004 | ||||
| Año | 2017 | ||||
| Tipo | artículo de investigación |
Citas Totales
Autores Afiliación Chile
Instituciones Chile
% Participación
Internacional
Autores
Afiliación Extranjera
Instituciones
Extranjeras
This article identifies and describes historical processes that contributed, along with academic training, to the professionalization of nursing between the 1930s and 1950s in Chile, moving away from the association of this activity with domestic service. Based on medical documentary sources such as monographs and journals, the article examines public debates on: The links established by nurses with the medical community and other paramedical professions; the impact of training, which was heavily influenced by the North American experience; the gradual healthcare specialization and its role in maternal-child care policies. Within the framework of the professionalization of female healthcare professions, based on gender norms, the article explores some effects of these processes on the training of nurses, which enabled the construction of a professional identity that progressively gained the recognition of the medical community and achieved greater autonomy for the practice of their specific tasks in Chile in the mid-20th century.
| Ord. | Autor | Género | Institución - País |
|---|---|---|---|
| 1 | Zarate, Maria Soledad | Mujer |
Universidad Alberto Hurtado - Chile
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| 1 | Zárate, María Soledad | Mujer |
University Alberto Hurtado - Chile
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| Fuente |
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| enfermeras para la cobertura asistencial del parto tampoco era una idea peregrina para la enfermera de la CSO |
| Servicio Murciano de Salud |
| Salud y Estado en Chile |
| Primera Conferencia Nacional de Enfermería |
| Agradecimiento |
|---|
| Las repercusiones del debate que promovió el Congreso de Asistencia de Social y el severo análisis de Alejandro del Río en la Primera Conferencia Nacional de Enfermería realizado en 1934 impulsaron medidas ligadas al perfeccionamiento de las escuelas. Para del Río, importante gestor de dicha conferencia, la profesión de enfermera aún estaba en «su infancia», por tanto, la crisis que arrastraba la Escuela de Enfermeras de la Beneficencia tanto en la selección de las postulantes como en sus planes de enseñanza suponía la implementación de reformas categóricas como, por ejemplo, la decisión de la Dirección General de Asistencia Social de tutelar estas escuelas a través de su Departamento Médico44. |