Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Typologies for Technological Innovation in Teachers of Higher Education based on an analysis of conglomerates: an exploratory study
Indexado
WoS WOS:000419709000005
DOI 10.6018/RED/55/5
Año 2017
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The article analyses the visions that teachers have regarding ICT, and the formative process through which they move to the incorporation of ICT in their professional practice. Specifically, it seeks to "investigate whether there are different typologies of teachers regarding the use of ICTs", and for this purpose a research is carried out with 398 teachers from all the careers and headquarters of the Institution of Higher Education of Chile (INACAP). For the research, an instrument for collecting information, based on the ECAR Study of Undergraduate Students and Technology and the "perceived utility" and "ease of use" dimensions of the Technological Acceptance Model (TAM), was constructed. The reliability index was obtained by Cronbach's alpha coefficient and reached a value of 0.927. The statistical analysis used was the multivariate clusters. The result of the study allows different contributions, at conceptual, pragmatic and institutional level, as it allows to shape, the decision making both for the acquisition of technologies and for establishing training plans. As regards teacher typology in relation to ICT, four groups were found, two with strong (most early - 63%) and medium presence (early adaptation - 30%), and two with a weak presence lagging 4% and innovative - 3%). The results also support the findings found by different studies.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Arancibia Munoz, M. L. Mujer Universidad Tecnológica de Chile - Chile
Univ Tecnol Chile INACAP - Chile
2 Valdivia Zamorano, Ismael Hombre Universidad Tecnológica de Chile - Chile
Univ Tecnol Chile INACAP - Chile
3 Araneda Riveros, Sebastian Mauricio Hombre Universidad Tecnológica de Chile - Chile
Univ Tecnol Chile INACAP - Chile
4 Cabero-Almenara, Julio Hombre Universidad de Sevilla - España
Univ Seville - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.