Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Storied images of psychotherapeutic change: Approaching children's voices through drawings.
Indexado
WoS WOS:000421055600010
Scopus SCOPUS_ID:84952795574
DOI 10.7411/RP.2015.109
Año 2015
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Introduction: In the field of child psychotherapy research it is common to evaluate psychotherapeutic change through the perspective of adults, such as the child's parents or designated therapist. Research that actively includes children's perspectives of psychotherapy generally turn to verbal methods of gathering information, such as interviews. It is important, however, to take into account non-verbal resources that better facilitate expression among children. Aim: This article explores the use of drawings in order to better understand how children view psychotherapy and psychotherapeutic change. It aims to contribute to child and adolescent psychotherapy research by proposing a new methodology. Method: This study presents a single-case analysis of the "before and after psychotherapy" drawing of an eight year-old boy who was sexually abused and successfully completed the psychotherapeutic process due to this experience. Data collection methods include soliciting a drawing and carrying out an in-depth interview, both of which were examined using thematic and visual narrative analysis. Results: Participant drawing provided crucial insight into the psychotherapy process, such as perceived changes in emotional states and personal growth and empowerment, all of which allowed the child to make sense of the abusive experience. Meanings that emerged when analyzing the drawing complement verbal narratives. Discussion: The implications of these results are discussed, highlighting the importance of non-traditional research methodologies that are sensitive to children's developmental needs. Methodologies that consider the developmental characteristics of children allow them to express themselves fully, articulate their narratives and voices, and allow us to reach an understanding of their meanings of their psychotherapeutic processes.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychology, Clinical
Scopus
Clinical Psychology
Psychiatry And Mental Health
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Capella, Claudia Mujer Universidad de Chile - Chile
2 Rodriguez, Loreto Mujer Universidad de Chile - Chile
3 Aguila, Daniela Mujer Universidad de Chile - Chile
4 Dussert, Denise Mujer Universidad de Chile - Chile
5 LAMA-GONZALEZ, XIMENA CAROLINA Mujer Universidad de Chile - Chile
6 Gutierrez, Carolina Mujer Universidad de Chile - Chile
7 BEIZA-AGUAYO, GRETCHEN ESTELA Mujer Universidad de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Origen de Citas Identificadas



Muestra la distribución de países cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 80.0 %
Citas No-identificadas: 20.0 %

Muestra la distribución de instituciones nacionales o extranjeras cuyos autores citan a la publicación consultada.

Citas identificadas: Las citas provienen de documentos incluidos en la base de datos de DATACIENCIA

Citas Identificadas: 80.0 %
Citas No-identificadas: 20.0 %

Financiamiento



Fuente
CONICYT
University of Chile
UINICIA VID

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
The authors acknowledge that the research presented in this paper was partially funded by: Program UINICIA VID 2012 grant U-INICIA 5/0612; Academic Productivity Support Program PROA VID 2014 University of Chile; and CONICYT Project Fondecyt No 11140049. Also we want to thank Corinne Squire for her contributions in developing the analysis presented in this paper.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.