Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Peer Tutoring in Academic Writing: Which Strategies Are Promoted by Tutors with Diverse Experience? Tutorías pares de escritura académica: ¿Qué estrategias promueven tutoras con diversa experiencia?
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:105007936157
DOI 10.11144/JAVERIANA.M18.TPEA
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The democratization of higher education in Latin America has facilitated the development of writing centers that provide peer tutoring to enhance student inclusion. However, there is a paucity of evidence regarding the interactions and didactic strategies employed in these settings to give feedback, specifically in terms of instructional, cognitive, or motivational approaches. In this context, the present research aimed to analyze the didactic strategies implemented by three tutors with varying levels of experience in online tutoring, to ascertain how they promote the development of writing processes. To achieve this, a multiple case study was conducted involving three tutors, and a content analysis of 16 tutoring sessions was performed based on the strategies utilized. Among the findings, we observed a predominance of cognitive strategies and an emphasis on the student’s process; however, the novice tutor exhibited a greater use of instructional strategies and fewer motivational techniques, focusing more on the text itself. In contrast, the experienced tutor provided more opportunities for reflection and dialogue, thereby fostering the autonomy and identity of the tutee. Based on these results, we propose that enhanced training for tutors, particularly from those with more experience, could contribute to the development of students’ voices and thus promote greater equity.

Revista



Revista ISSN
Magis 2027-1174

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Parada-Soto, Claudia Isabel - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
2 Errázuriz, María Constanza - Universidad de Los Andes, Chile - Chile
3 Núñez, Juan Antonio - Universidad Autónoma de Madrid - España

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.