Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Convivencia escolar as a practice of in/exclusion in Chilean schools
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:105001480986
DOI 10.1080/14767724.2023.2198689
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The construct of convivencia escolar (CE) has multiple meanings, some reduce it to school life without conflict and a punitive management of indiscipline. The purpose of this mixed-methods study was to describe, understand and compare the meanings of CE and the procedures involved in school norms used to regulate students’ behaviours in Chilean schools with high and low levels of punitive exclusionary practices (PEP). Schools with higher levels of PEP were mostly low-SES/municipal schools, with low academic achievement and school climate. Qualitative content analysis of schools’ norms showed that schools with high levels of punitive practices constructed a sense of schooling as a way out of poverty through high discipline and values of respect and responsibility. Schools with low punitive practices pursued community values but had previous selection processes. We argue that in both cases, educational inclusion/exclusion is construed by reproducing social class segregation.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 López, Verónica - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Ortiz-Mallegas, Sebastian Hombre Universidad de Playa Ancha - Chile
3 Morales, Macarena - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
4 Urbina, Carolina - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
5 Opazo, Hector Hombre Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
6 Allende, Claudio - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
Universidad de Chile - Chile
7 Yanez-Urbina, Cristopher Hombre Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Ministry of Education of the Government of Chile
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work was supported by the Chilean National Agency for Research and Development under grant numbers [FONDECYT 1191267, SCIA ANID CIE160009, SCIA Milenio NC17_007], ANID/ PIA/ Basal Funds for Centers of Excellence FB0003; and by the Ministry of Education of the Government of Chile under grant number [FONIDE 1900118].

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.