Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



STEPWISE Cartographies: Student Blueprinting of Socioscientific Issues and Actions Using Actor-Network Theory
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:105006768987
DOI 10.1007/978-3-031-83837-8_7
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



School science and engineering challenges often involve abstractions. These abstractions may strip away complexities needed to understand broader societal and environmental implications of STEM issues, products and services. Alternatively, STEPWISE pedagogies have empowered secondary students to employ actor-network theory (ANT) mapping, blueprinting complex interactions of living, non-living and semiotic actants. STEPWISE empowers students to perform primary and secondary research and then produce science or engineering products as forms of social activism. In this way, students may come to realize how semiotics may obscure problematic science and engineering practices and innovations, such as coltan mining for cellphones. A historical background of actor-network theory (ANT) charts its development for use in analyzing science practice and its modifications for use in secondary educational contexts. Past educational implementations of ANT-mapping are compared with newer STEPWISE iterations which embed Foucault’s notion of repressive and normalizing power, as well as dispositifs, larger machine-like assemblages of actants that act with collective values and goals. Public awareness of dispositifs and complex power relationships revealed by ANT hint at new possibilities for science education, engineering, STEAM and activism. A full secondary implementation of actor-network maps including success criteria is explored with teacher recommendations.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Del Gobbo, Dave - Peel District School Board - Canadá
2 Bencze, Larry - University of Toronto - Canadá
3 Zouda, Majd - University of Toronto - Canadá
4 El Halwany, Sarah - Université de l’Ontario français - Canadá
5 Hassan, Nurul - University of Toronto - Canadá
6 Ibrahim, Sheliza - University of Toronto - Canadá
7 Guerrero, Gonzalo - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.