Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Measuring and strengthening intelligence and emotional competencies in higher education: A systematic analysis Medición y fortalecimiento de la inteligencia y competencias emocionales en educación superior: Un análisis sistemático
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:105006573296
DOI 10.56294/SALUDCYT20251503
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The assessment of emotional intelligence and emotional competencies in higher education represents a constant challenge due to the complexity of these constructs and their increasing relevance in the academic and professional environment. This study aims to analyze the publications that report on the creation or validation of instruments to assess emotional intelligence and emotional competencies in adults, with special emphasis on their application in higher education. For this purpose, an exhaustive systematic review of articles published between 1994 and 2022 in the Web of Science, Scopus and SciELO databases was carried out, following the PRISMA methodology. Of the 4653 articles initially identified, 67 met the inclusion criteria. The results show the temporal evolution of scientific production, identifying authors, journals, countries, sample types and psychometric properties of the instruments analyzed. It is observed that the construction of tools to assess emotional intelligence began in 1998, while the development of specific instruments to measure emotional competencies intensified from 2010. In addition, in recent years there has been a growing interest in the assessment of emotional intelligence in adult populations with disabilities, mental health conditions or in contexts of deprivation of liberty, reflecting an inclusive approach. Finally, this systematic review highlights the proliferation of instruments in higher education and their importance for the development of training programs and intervention strategies aimed at strengthening these competencies in students and professionals.

Revista



Revista ISSN
Salud, Ciencia Y Tecnologia 2796-9711

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Multidisciplinary
Engineering (Miscellaneous)
Nursing (Miscellaneous)
Reviews And References (Medical)
Nurse Assisting
Health Professions (Miscellaneous)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Lopez-Lopez, Veronica Mujer Universidad de Concepción - Chile
2 Lagos San Martín, Nelly - Universidad del Bío Bío - Chile
3 Anabalón, Yasna Anabalón - Universidad de Las Américas Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.