Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Latin America Stalled in School Improvement. ERCE Test Results and Factors Influencing Educational Achievement in the Last Decade América Latina Estancada en la Mejora Escolar. Resultados de la Prueba ERCE y Factores que Influyen en el Logro Educativo en la Última Década
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:105001518681
DOI 10.15366/REICE2025.23.2.003
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Over the past decade, Latin America has not witnessed an improvement in the academic performance of its students, as evidenced by the Comparative and Explanatory Regional Study (ERCE) from UNESCO Santiago, where only Brazil, Peru, and the Dominican Republic achieved significant progress. To comprehend this phenomenon, this research employs an Oaxaca-Blinder variance decomposition, analyzing the results of the TERCE 2013 and ERCE 2019 exams and their relationship with structural, institutional, individual, and school factors. The findings indicate that improvements should have been observed in the region, linked to the socioeconomic status of the school and family expectations, as well as increased efficiency in certain educational factors. Nevertheless, the potential for these enhanced results is entirely nullified by a widespread deterioration across the entire region in the constant associated with unobservable attributes. This deterioration is not related with any of the variables incorporated in this study for the comparative analysis of the two periods. The unobserved effect could be associated with institutional factors beyond the education systems and at the school level, beyond the scope of this study.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Gatica, Francisco - UNESCO Regional Office - Santiago - Chile
2 Valenzuela, Juan Pablo - Universidad de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.