Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Autonomous learning and portfolio: perceptions of Trainee Teachers in physical education pedagogy Aprendizaje autónomo y portafolio: percepciones de docentes en formación en pedagogía en Educación Física
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:105002261558
DOI 10.47197/RETOS.V67.109693
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Introduction: Autonomous learning is recognized as a relevant competency linked to metacognition; essential for initial teacher training. Universities have redesigned their curricula in search of the development of higher level skills, which demands more authentic forms of evaluation that promote organization, decision making, planning, permanent and systematic evaluation, such as the portfolio. Objective: To identify the perceptions of physical education pedagogy students on the use of strategies for autonomous learning through the use of the portfolio and the valuation of the teacher's role in the formative processes. Methodology: Mixed research design applying the questionnaire of strategies for autonomous work to 20 students and analyzing their written essays in an integrated manner. Results: there is a low development of autonomous learning, with the least valued strategy being planning and the best valued being participation; the role of the teacher is significantly valued in relation to formative evaluation, although not in the grading system used. Conclusions: autonomous learning is key for teacher training. In future interventions, the introduction and diagnosis of experiential processes should be improved, tasks should be reduced and made more complex, and a better grading system should be implemented. Methodologically, it is proposed to work with longitudinal samples to deepen autonomous learning and the use of portfolios.

Revista



Revista ISSN
Retos 1579-1726

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
Orthopedics And Sports Medicine
Physical Therapy, Sports Therapy And Rehabilitation
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 González-Valencia, Cynthia - Universidad de Antofagasta - Chile
2 García-Miranda, Marianela - Universidad de Antofagasta - Chile
3 Troncoso-Ulloa, Karen - Universidad de Antofagasta - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.