Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Construction of children’s identity in rural contexts in the district of Concepción, Chile Construção da identidade da infancia no contexto das zonas rurais, na cidade de Concepcion, Chile Construcción de identidad de la niñez en contextos de ruralidad en la comuna de Concepción, Chile
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:105004027333
DOI 10.11600/1692715X.1520722112016
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



• Abstract (analytical): Studies on new ruralities give us an account of the significant transformations in the rural world and the challenges that living in rural areas have to face. The authors of this study decided to enquire about the construction of meaning that is attributed to childhood in rural communities in the District of Concepcion in southern Chile, delivering a space for the theoretical contemplation of changes in both rural and childhood experiences. These dimensions are not often examined in social research. Through a qualitative methodology -specifically focused on an instrumental case study- the research has the main objective of collecting rural differences and characteristics related to the construction of children’s identity and cultural features. The study analyses children’s experiences and perceptions, describing the cultural patterns, needs, social problems, abilities and strengths that characterize them. One of the main results of the study is the coexistence of traditional rural cultural patterns with urban modernizing elements, tightening everyday reality and the processes of identity construction, calling into question the definition of the theoretical framework used to comprehend rurality. Results shows that boys and girls from rural areas live in worse conditions that those who belong to urban areas. However the research also draws attention to the fact that in a rural context there are aspects that are protective of and strengthen the resilient behavior of children.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Social Sciences (All)
Developmental And Educational Psychology
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Aguirre-Pastén, Beatriz - Universidad Santo Tomás - Chile
2 Gajardo-Tobar, Alexandra - Universidad Santo Tomás - Chile
3 Muñoz-Madrid, Lorena - Universidad Santo Tomás - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.