Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



University professors in the final phase of their careers: a case study in Chile
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:105006976489
DOI 10.11591/EDULEARN.V19I3.21679
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The article endeavors to analyze the career path of university professors in the latter stage of their profession and seeks to comprehend the methods of configuring and reconfiguring knowledge related to university instruction. It specifically focuses on professors who hold over 30 years of teaching experience in academia. The study utilized the interpretative paradigm and qualitative methodology, employing semi-structured interviews as the data collection technique. The sample comprised ten teachers and the interviews were conducted between September and November 2022. The findings revealed that university teaching relies on three fundamental aspects: pedagogical construction, affective-emotional aspects of teaching, and barriers to teaching in higher education. The study results offer diverse perspectives on the challenges and opportunities that shape the higher education instructional environment, particularly regarding teaching approaches and methodologies. The research provides novel insights into the multifaceted components that define university pedagogy and the process of professors transitioning into retirement. It establishes a significant foundation for developing more efficacious and adaptable educational policies and practices in the dynamic realm of higher education.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Almonacid-Fierro, Alejandro - Universidad Católica del Maule - Chile
2 Valdebenito, Karla - Universidad Católica del Maule - Chile
3 Urrutia, Jessica Mondaca - Universidad Católica del Maule - Chile
4 Morales, Karen - Universidad Católica del Maule - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Universidad Católica del Maule

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
We extend our sincere gratitude to the celebratory export educators who contributed to the research, as well as to the faculty of education at Universidad Cat\u00F3lica del Maule, Chile, for granting permission for the project to proceed.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.