Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Effects of a training intervention on secondary school teachers’ attitudes toward statistics
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:105007576238
DOI 10.29333/IEJME/16417
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In today’s data-driven society, strong statistical literacy is essential for all citizens. Within the educational context, teachers play a crucial role in developing students’ statistical competencies. However, pre-service teachers’ attitudes toward statistics can impact how they approach its instruction. This study examines changes in future teachers’ attitudes toward statistics before and after participating in a training intervention aimed at enhancing statistical literacy. An attitude questionnaire was administered to 41 pre-service secondary school teachers from two Chilean universities, both before and after the training intervention. Although the results showed an overall increase in mean scores after the training, this change was not statistically significant. Nevertheless, improvements were observed in pre-service teachers’ perceptions of statistics as a fundamental tool for civic education, their ability to interpret statistical representations in the media, and their enjoyment of problem-solving. These results suggest that attitudes toward statistics could be positively influenced through targeted educational interventions, although the study’s conclusions are limited by the relatively small sample size.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Education, Scientific Disciplines
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Pallauta, Jocelyn D. - Universidad de Los Lagos - Chile
2 Jácome Anaya, Ingrid Janeth - Universidad de Los Lagos - Chile
3 Lemarie Oyarzun, Fernando Rodolfo - Universidad de Los Lagos - Chile
4 Markovits Rojas, Jennifer - Universidad de Playa Ancha - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
es Recientemente Ingresados a las Universidades Estatales
Fondo de Enlace para Investigadoras

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Funding provided by the Chilean \u201CFondo de Enlace para Investigadoras/es Recientemente Ingresados a las Universidades Estatales\u201D (Red21995, 2023). Project: \u201CStrengthening Research and Advanced Training in Education within the State University System\u201D (RED 21995, PFUE 2021).

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.