Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The relationship between leadership self-perception and emotional ability in Physical Education students in Chile Relación de la autopercepción de liderazgo con la habilidad emocional en estudiantes de Educación Física de Chile
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:105001515779
DOI 10.47197/RETOS.V67.110887
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Introduction: This study explores the relationship between self-perception of leadership and emotional skills in Physical Education Pedagogy students in Chile. Objectives: a) To determine the psychometric properties of the Student Leadership Practices Inventory (S-LPI) in Physical Education students. b) To relate leadership types to emotional ability in students of the Physical Education Pedagogy program in Chile. Methodology: The study follows a quantitative, correlational approach with a non-experimental design. The sample consisted of 359 students from five universities, utilizing the Student Leadership Practices Inventory (S-LPI) and the Trait Meta-Mood Scale (TMMS-19). Results: Correlations were found in all dimensions, showing relationships between the variables, with values ranging from r = .163 to r = .473. Discussion: It is highlighted that students in advanced years demonstrate greater leadership competencies compared to first-year students. Differences in emotional clarity were also observed according to sex, with women showing higher clarity, consistent with previous research on the same population. Conclusions: This analysis contributes to understanding how leadership development and emotional ability can influence pedagogical training in the field of Physical Education.

Revista



Revista ISSN
Retos 1579-1726

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
Orthopedics And Sports Medicine
Physical Therapy, Sports Therapy And Rehabilitation
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Cortés Escafi, Benjamín - Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación - Chile
2 Flores Ferro, Elizabeth - Universidad Católica Silva Henríquez - Chile
3 Hernández Briones, Paz - Universidad Católica Silva Henríquez - Chile
4 Ramírez Precht, Tamara - Universidad Católica Silva Henríquez - Chile
5 Oyarce Lagos, Jorge - Universidad Católica Silva Henríquez - Chile
6 Maureira Cid, Fernando - Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación - Chile
7 CASTILLO-RETAMAL, FRANKLIN Hombre Universidad Católica del Maule - Chile
8 Paéz Herrera, Jacqueline - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
9 Arroyo-Jofré, Patricio - Universidad San Sebastián - Chile
10 Lagos Olivos, Carlos - Universidad de Tarapacá - Chile
11 Pérez Díaz, Sofía - Universidad Católica Silva Henríquez - Chile
12 Parada Yáñez, Isidora - Universidad Católica Silva Henríquez - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.