Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Designing Actionable and Interpretable Analytics Indicators for Improving Feedback in AI-Based Systems
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:105003629265
DOI 10.5220/0013294300003932
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In AI-based educational systems, transparency and understandability are particularly important to ensure reliable human-AI interaction. This paper contributes to the ongoing research on developing analytics for AI-based educational systems by delivering feedback throughout indicators that learners can easily interpret and act upon during their studies. Specifically, this paper introduces a mixed methods study that examines the types of indicators that ought to be incorporated into the feedback offered by an AI-based system designed to help students develop competencies in programming. Building upon prior work in Human-Centered Design, the card sorting technique was used to collect both qualitative and quantitative data from 31 Computer Science students. We created 16 cards that presented students with different indicators to explain the reasoning behind the system’s decisions and feedback. These indicators were displayed in different formats (visual and textual representations; temporal vs. non-temporal and social vs. non-social reference frames). Our goal was to discover the most interpretable and actionable method for delivering feedback to learners. Our study found low consensus among students. Overall, students found indicators based on social comparison to be less actionable and interpretable compared to those without; and textual indicators were perceived as less actionable and interpretable than visual ones.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Félix, Esther - Université de Toulouse - Francia
2 De Oliveira, Elaine - Universidade Federal do Amazonas - Brasil
3 Ramos, Ilmara M.M. - Universidade Federal do Amazonas - Brasil
4 Perez-Sanagustin, Mar - Université de Toulouse - Francia
5 Villalobos, Esteban - Université de Toulouse - Francia
6 Hilliger, Isabel - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
7 Mello, Rafael Ferreira - Cesar - Brasil
8 Broisin, Julien - Université de Toulouse - Francia

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.