Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Academic Commitment in STEM: The Role of Socio-cognitive Factors
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:105007442566
DOI 10.1109/EDUNINE62377.2025.10981344
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This study examines how expectancy-value mediates the effects of sense of belonging and self-efficacy on academic performance among STEM students. Using a quantitative approach with a cross-sectional survey design, data were collected from 337 students at an Engineering School in Chile. Path analysis results indicate that self-efficacy and sense of belonging directly influence academic commitment, with expectancy-value acting as a significant but moderately impactful mediator. Notably, sense of belonging has a more substantial effect on academic commitment than self-efficacy, highlighting the importance of creating inclusive and supportive environments to enhance student retention in STEM. The practical implications suggest that strengthening self-efficacy and sense of belonging through pedagogical strategies such as collaborative learning and including mentors could be key to reducing dropout rates and increasing student success in these fields.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Truyol, Maria Elena - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
2 Quezada-Espinoza, Monica - Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
3 Grijalva-Quinonez, Christian Samhir - Tecnológico de Monterrey - México
4 Zavala, Genaro - Tecnológico de Monterrey - México
Universidad Nacional Andrés Bello - Chile
5 Dominguez, Angeles - Tecnológico de Monterrey - México
Universidad Nacional Andrés Bello - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Universidad Andrés Bello
Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This publication is a product of a project funded in the Challenge-Based Research Funding Program 2022, project ID # I035 - IFE005 - C1-T3 - E by Tecnologico de Monterrey and the project funded by Universidad Andres Bello #ID 01-22/PG.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.