Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Dietary profile and cognitive abilities in Chilean schoolchildren Perfil dietario y habilidades cognitivas en escolares chilenos
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:105008023322
DOI 10.37527/2025.75.1.001
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Introduction: Nutrition is crucial in all stages of life, particularly during childhood and adolescence, when a diet that promotes neural growth is essential. Good nutrition provides proteins and micronutrients that are vital for cognitive development, whereas a deficient diet, high in ultra-processed foods rich in fats, sodium, and sugars, can be associated with reduced cognitive abilities. Worldwide, the consumption of ultra-processed foods is on the rise. Objective: To evaluate the association between dietary profile and performance in calculation, math fluency, and applied problems subtests of the Woodcock-Muñoz cognitive abilities test in Chilean schoolchildren aged 7 to 11. Materials and methods: Cross-sectional study based on data from the Third Longitudinal Survey of Early Childhood 2017, with a sample of 10.132 children aged 7 to 11. The Kruskal-Wallis nonparametric test was used to compare median scores on the subtests, distributed across three levels of dietary profile. Results: The average age was 9.4 years (SD = 1.2), with a similar distribution between sexes. Significant differences were observed in applied problems (p= 0.00010) and calculation (p = 0.00154), with lower scores in the group with a less healthy diet. No differences were observed in math fluency (p = 0.56300). Conclusions: A dietary profile low in healthy foods and high in ultra-processed items is associated with lower cognitive subtest scores, underscoring the need for educational strategies to improve dietary habits and cognitive development in Chilean children.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Nutrition & Dietetics
Scopus
Medicine (Miscellaneous)
Nutrition And Dietetics
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 San-Martín-Roldán, Pablo Matías Gabriel - Universidad Católica del Maule - Chile
2 San-Martín-Roldán, David - Universidad San Sebastián - Chile
3 Bórquez-Cárcamo, Paulina - Clínica Las Condes - Chile
4 Providel-Osorio, Francisco - Universidad Mayor - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.