Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Classroom interactions: An intervention program in elementary natural science classrooms INTERACCIONES EN EL AULA: Un programa de intervención en clases de ciencias naturales de primaria
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:105000188871
DOI
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



This article presents the results of an educational intervention program aimed at 21 first and second grade teachers in public schools, focused on improving their interactions in science courses. The program included a group workshop, four cycles of classroom observation and individual coaching on the empirical cycle, as well as their interactions within the classroom. The design was quasi-experimental and based on repeated measures using the “CLASS” observation system, which analyzes classroom interactions in three different domains: emotional support, classroom organization and pedagogical support. The results show improvement in: negative environment, teacher sensitivity, productivity, concept development, quality of feedback and language modeling. The relevance of individual support based on teachers' observations also stands out.

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Education
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Rojas-Ospina, Tatiana - Pontificia Universidad Javeriana, Cali - Colombia
2 Guevara, Marlenny - Universidad del Valle, Cali - Colombia
3 Treviño, Ernesto - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.