Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



The effects of free tuition policy on university academic performance in Chile
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:105001858089
DOI 10.1002/BERJ.4094
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In 2016 Chile initiated a policy of free tuition for students from families in the lower half of the income distribution to improve access to and completion of higher education. The empirical effectiveness of the policy has not yet been completely demonstrated. This study analysed the difference in levels of academic performance of students enrolled in 12 Chilean universities with and without free tuition. The study used a regression discontinuity design with a running discrete variable locally randomised. The results show that the academic performance of students receiving free tuition was equivalent to that of students paying the full cost. There was no difference in the course pass rate of those with or without free tuition. Over time the effects of the policy could reduce inequality in the professional labour market. In addition, the study suggests that there may be complementary practices that further improve university student achievement and completion rates.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Díaz, Oscar Espinoza - Universidad de Tarapacá - Chile
2 Sandoval, Luis - Universidad Tecnológica Metropolitana - Chile
3 Corradi, Bruno - Universidad de Tarapacá - Chile
4 McGinn, Noel Hombre Harvard Graduate School of Education - Estados Unidos
5 González, Yahira Larrondo - Universidad de Chile - Chile
6 Castro, Karina Maldonado - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
National Agency of Research and Development of Chile

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This research was supported by the National Agency of Research and Development of Chile through FONDECYT Project nos 1230080 and 1220635. The authors are solely responsible for the contents of this report.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.