Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Being a good teacher: views of young teachers in Chile and Argentina Ser buen docente: miradas de jóvenes profesores/as en Chile y Argentina
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:105004457421
DOI
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



The following article aims to analyze the perceptions of teachers in training and recently employed teachers regarding the concept of "a good teacher" in Chile and Argentina. This was done using a qualitative methodology, in particular, nested in an interpretive paradigm and using in-depth interviews with a biographical approach as a technique to produce information. The sample was intentional and was made up of 29 young teachers, 15 in the case of Chile and 14 in Argentina. The analysis of the information was developed following the guidelines of grounded theory. The results point to three dimensions that young teachers reveal as fundamental when reflecting on the figure of the good teacher: questioning the relationships of authority and power; the relevance of otherness along with the recognition of students; and the possibility of transforming the other and oneself into a subject.

Revista



Revista ISSN
Historia Regional 0329-8213

Disciplinas de Investigación



WOS
Sin Disciplinas
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 González, Sebastián Escobar - Universidad de Chile - Chile
Universidad Finis Terrae - Chile
2 Di Leo, Pablo Francisco - Instituto de Investigaciones Gino Germani - Argentina
3 Silva, Ignacio Muñoz - Pontificia Universidad Católica de Chile - Chile
Universidad Nacional Autónoma de México - México
Universidad Finis Terrae - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.