Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Conceptual model for facultative symbiosis between sustainable construction and nature-based solutions in the training of engineers in Chile
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:105003422257
DOI 10.1108/IJSHE-06-2024-0378
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Purpose: Develop a conceptual model for the training of Chilean engineers in the construction field that considers the facultative symbiosis between sustainable construction (SC) and nature-based solutions (NBS). Design/methodology/approach: This study aims to develop conceptual model for the training of Chilean engineers in the construction field that considers the facultative symbiosis between sustainable construction (SC) and nature-based solutions (NBS). Bibliographic data linked to the complete collection of 7,163 articles published between 2011 and 2022 were extracted from Web of Science and Scopus for BA utilizing VOSviewer software. Findings: A conceptual model for the education of engineers in SC and NBS was developed, based on Bloom’s taxonomy, initial knowledge and cross-cutting skills. This model includes four thematic clusters: green project management, green building, sustainable materials and bioengineering. Its development began with competencies and activities defined in systematic literature review (SLR), which were validated by engineering program directors and rated in the survey as “extremely important,” “very important” or “important.” Originality/value: This research provides its readers with an extensive understanding of the salient research themes, trends and patterns for engineering education in SC and NBS. Furthermore, this research contributes to the development of clear guidelines for the rapid updating of training programs.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Green & Sustainable Science & Technology
Scopus
Education
Human Factors And Ergonomics
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 VALDES-RIQUELME, HUGO PATRICIO Hombre Universidad Católica del Maule - Chile
2 CORREA-BECERRA, CHRISTIAN LUIS Hombre Consultora e Ingeniería Ciudad Verde Ltda - Chile
3 Suarez, Cristian - Universidad Católica del Maule - Chile
4 Laurens Arredondo, Luis Alberto - Universidad Católica del Maule - Chile
5 Hurtado Espinosa, Mariela Faviola - Universidad Católica del Maule - Chile
6 Vera-Puerto, Ismael L. - Universidad Católica del Maule - Chile
7 Zagal, Myrna - Universidad Católica de Córdoba - Argentina
Universidad Tecnológica Metropolitana - Chile
8 Arias, C. Hombre Aarhus Universitet - Dinamarca

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Universidad Católica del Maule
Universitat Politecnica de Valencia
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Funding : 1) Internal Project-VRIP, Universidad Catolica del Maule (UCM), with the grant number UCM-IN-21201. 2) Agencia Nacional de Investigaci\u00F3n y Desarrollo (ANID) (CHILE), with the grant number ANID/FOVI2200193) Centre for Development Cooperation (CCD), Universitat Polit\u00E9cnica de Val\u00E9ncia (Spain), with grants from the ADSIDEO4) Agencia Nacional de Investigaci\u00F3n y Desarrollo (ANID) (CHILE), grant number ANID/ID22I10085.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.