Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Educational trajectories of indigenous students in Chile: Horizontal stratification in secondary and tertiary education
Indexado
Scopus SCOPUS_ID:105007514784
DOI 10.1016/J.RSSM.2025.101068
Año 2025
Tipo

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Multiple studies connect ethnic background with uneven educational outcomes; this study contributes a novel perspective to the literature by attending to indigenous peoples’ experiences with vertical and horizontal dimensions of stratification in the Chilean school system. In particular, I investigate the transition from primary to secondary school and to higher education, comparing enrollment in academic and vocational tracks at the secondary and tertiary levels. With a series of logistic regressions, I study differences in these critical educational transitions associated with indigenous status, together with gender and location. Analyses of the 2012 seventh-grade cohort show that indigenous status increases the likelihood of enrolling in vocational high schools, but regarding the transition to higher education, indigenous status is only relevant when school SES is not included. Nevertheless, vocational high school graduates (where indigenous students concentrate) are less likely to enroll in higher education, and more likely to enroll in vocational instead of academic higher education programs. Overall, indigenous status has a clear impact on students' transition from middle school to high school, which has relevant consequences for the transition to higher education.

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Sociology
Scopus
Sociology And Political Science
Social Sciences (Miscellaneous)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Alvarado-Urbina, Andrea - Universidad de Tarapacá - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Universidad de Tarapacá
Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico
Research and Development
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo
Concurso de Proyectos Mayores de Investigación Científica y Tecnológica UTA

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This work was supported by the National Association of Research and Development (ANID) through FONDECYT Postdoctorado N\u00B0 3220783 and by Universidad de Tarapaca through Concurso de Proyectos Mayores de Investigaci\u00F3n Cient\u00EDfica y Tecnol\u00F3gica UTA MAYOR N\u00B0 5750-24.

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.