Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Reflection in Educational Interactions: analysis of scientific inquiry practices from the ALACT model Reflexión en las Interacciones Educativas: análisis de prácticas de indagación científica desde el modelo ALACT
Indexado
WoS WOS:001450993500002
Scopus SCOPUS_ID:105000864738
DOI 10.25267/REV_EUREKA_ENSEN_DIVULG_CIENC.2025.V22.I1.1602
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In science education, educational interactions are crucial to raise alternative conceptions and move towards a responsible and literate citizenship. However, traditional scientific paradigms limit the ways in which science teachers exchange meanings about reality with their students. Therefore, science teacher reflection is an opportunity for the development of inquiry practices in accordance with current educational demands. The present hermeneutic study seeks to identify and characterize reflective elements that arise from the visualization of educational interactions through scientific inquiry activities. Stimulated recall interviews were conducted with two teachers based on video recordings of their classes, whose transcripts were analyzed using the ALACT reflective model. The results indicate that teachers reflect and mobilize their practices by rethinking interactions involving everyday worldviews, technology, dialogue, collaborative work, the value of question-answers, as well as emerging student initiatives. The realization of reflective cycles gives meaning and value to the teaching practice that, from a situated, communicative and epistemological perspective, calls for further longitudinal studies that capture the reflective trajectories of teachers in the framework of their continuous professional development.

Revista



Revista ISSN
Revista Eureka 1697-011X

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Education & Educational Research
Scopus
Sin Disciplinas
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Solis-Pinilla, Jaime - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Merino, Cristian - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
3 Aroca-Toloza, Carolina - Universidad de Chile - Chile
4 Bravo-Gonzalez, Paulina - Universidad Católica del Maule - Chile
5 Miranda-Jana, Christian - Universidad de Chile - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.