Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Teaching to Understand the Present: Teachers’ Beliefs about the Implementation of a New Subject on Recent History ENSEÑAR A COMPRENDER EL PRESENTE: CREENCIAS DEL PROFESORADO EN LA IMPLEMENTACIÓN DE UNA NUEVA ASIGNATURA SOBRE HISTORIA RECIENTE
Indexado
WoS WOS:001464938100031
Scopus SCOPUS_ID:105007043213
DOI 10.14201/FDP.31384
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



In 2020, a new curriculum was implemented for the third and fourth year of secondary education in Chile. Three subjects were created in the area of History, Geography and Social Sciences, which may or may not be taught, depending on the criteria of each school. One is called Historical Understanding of the Present, and deals with recent history. This subject poses a challenge for teachers regarding its implementation since the topics addressed involve an open theoretical and methodological discussion. This paper investigates, through a survey, the beliefs of 112 history teachers about the programme, how prepared theyfeel about teaching it and what opportunities and difficulties they find. The results report that they view the inclusion of the subject positively, as it allows them to develop their students' skills, although they are critical of the official programme. In addition, most of them feel prepared to teach the subject, even though the contents are difficult. Finally, it is pointed out that the themes are easy to teach as they are attractive to their students, but the abilities of the learners also pose a challenge for teaching.

Revista



Revista ISSN
Futuro Del Pasado 1989-9289

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
History
Scopus
History
Cultural Studies
Arts And Humanities (Miscellaneous)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Lillo, Paula Soto - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
2 Flores, Oscar Valenzuela - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile
3 Hurtado, Cinthia Pena - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
Sin Información

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.