Colección SciELO Chile

Departamento Gestión de Conocimiento, Monitoreo y Prospección
Consultas o comentarios: productividad@anid.cl
Búsqueda Publicación
Búsqueda por Tema Título, Abstract y Keywords



Technology-Based Interventions for Promoting Well-Being in Childhood and Adolescence: A Systematic Review and Meta-Analysis Intervenciones Basadas en Tecnología para Promover el Bienestar en la Infancia y la Adolescencia: Una Revisión Sistemática y Metaanálisis
Indexado
WoS WOS:001473909300007
Scopus SCOPUS_ID:105003704579
DOI 10.70478/PSICOTHEMA.2025.37.17
Año 2025
Tipo artículo de investigación

Citas Totales

Autores Afiliación Chile

Instituciones Chile

% Participación
Internacional

Autores
Afiliación Extranjera

Instituciones
Extranjeras


Abstract



Background: Well-being is crucial for children's and adolescents' mental health. Despite numerous interventions, innovative technological options are still underexplored, particularly for younger populations. This study aims to review, summarize, and discuss experimental studies on the effects of technological interventions on well-being in childhood and adolescence. Method: We conducted a systematic review and meta-analysis following PRISMA guidelines, including studies published since 2013. Searches were conducted in PubMed, PsycInfo, Scopus, and Web of Science including randomized and non-randomized controlled trials. The quality of studies was assessed using the Cochrane Risk of Bias (ROB-2) and ROBINS-I tools. Meta-analyses were performed using R studio. Results: Of the 2705 articles screened by title and abstract, 55 underwent full-text review. Seventeen articles were included, showing a diversity of technology-based interventions, including apps, web-based intervention, digital intervention, and chatbots. The meta-analysis (n = 5636 participants) showed a small but statistically significant effect in promoting well-being (Hedges's g = 0.18; p < .01). App-based interventions demonstrated a notably larger effect size (Hedges's g = 0.33; p < .001). Conclusions: The findings highlight a range of technological interventions for promoting well-being in children and adolescents, with apps showing greater effectiveness. This supports their use as valuable resources for this population..

Revista



Revista ISSN
Psicothema 0214-9915

Métricas Externas



PlumX Altmetric Dimensions

Muestra métricas de impacto externas asociadas a la publicación. Para mayor detalle:

Disciplinas de Investigación



WOS
Psychology, Multidisciplinary
Scopus
Psychology (All)
SciELO
Sin Disciplinas

Muestra la distribución de disciplinas para esta publicación.

Publicaciones WoS (Ediciones: ISSHP, ISTP, AHCI, SSCI, SCI), Scopus, SciELO Chile.

Colaboración Institucional



Muestra la distribución de colaboración, tanto nacional como extranjera, generada en esta publicación.


Autores - Afiliación



Ord. Autor Género Institución - País
1 Rodriguez-Rivas, Matias E. Hombre Universidad del Desarrollo - Chile
2 Valdebenito, Sara Mujer UNIV CAMBRIDGE - Reino Unido
University of Cambridge - Reino Unido
3 Benavente, Mariavictoria - Universidad San Sebastián - Chile
4 ALFARO-INZUNZA, JAIME ANDRES Hombre Universidad del Desarrollo - Chile
5 Villacura, Paula - Universidad del Desarrollo - Chile
6 Chuecas, Josefina Mujer Universidad del Desarrollo - Chile
7 Ditzel, Loreto Hombre Universidad del Desarrollo - Chile
8 Galdames, Alejandra - Universidad San Sebastián - Chile

Muestra la afiliación y género (detectado) para los co-autores de la publicación.

Financiamiento



Fuente
Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo
National Research and Development Agency (ANID, Chile) through the Fondef project "Multidimensional Program for the Promotion of Wellbeing at School

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.

Agradecimientos



Agradecimiento
This research has been funded by the National Research and Development Agency (ANID, Chile) through the Fondef project "Multidimensional Program for the Promotion of Well-being at School" (ID22I10078) .
This research has been funded by the National Research and Development Agency (ANID, Chile) through the Fondef project \u201CMultidimensional Program for the Promotion of Well-being at School\u201D (ID22I10078).

Muestra la fuente de financiamiento declarada en la publicación.